Tuesday 20 December 2011

Dulu, Kini & Selamanya...


Sejak2 student baru mendaftar masuk mood kerja sudah mari....aku tgk student senior yg jadi petugas MSK bertungkus-lumus..muka tak cukup tido, berpeluh hbs berminyak rupanyer....teringat kenangan lama masa mendaftar kat KUiTTHO, tahun 1999...Minggu Haluan Siswa (MHS) lagi teruk dari MSK kat poly ni...hbs dkt 1 pagi...kul 4 pagi dh bangun...dgn LDK nyer...tu lum lagi dengan senior garang, muka kerek, poyo semua ada...bertembung dgn senior kena bg salam...bila kita senyum bukan diorg nk senyum balik...aku ingt muka2 senior poyo tu sampai skrg...mana nk lupa coz dh sama2 kerja kat PSAS ni haaa...tu la dulu kereks sgt...kn aku dah jd rakan sekerja..hehehe

aku rasa aku tau kenapa aku dpt KUiTTHO walaupun aku tak minta pun apatah lagi aku tak mohon langsung engineering course!!! Waaa den tak minat Fizik, tak minat Add Math apatah lagi Kimia...hehehe dalam tak minat tu cemerlang gak SPM aku...11 agregat < cemerlang ke??? (den ni zaman jurassic park...u all skrg pakai A, B, C, D bagai..) kat borang UPU tu aku mohon course kaunseling, pengurusan pelancongan, setiausaha...yg merepek jer...satu sangkut aku dipanggil interview utk Ijazah Kaunseling UTM, kena p interview UTM Jalan Semarak...

First sekali peng'nterview' minta result SPM...sampai skrg aku ingat dia kata apa...dia kata "awak ni silap pilih course ni...result mcm ni awk nk nyusahkan diri awk dgr masalah org?..org nangis2 kt awk?...nk serabutkan fikiran awk?.."masa tu aku confuse...result aku ok ke tak ni? ..tak layak ke?...then terus dia tanya...apa yg awk minat sebenarnya?..aku terus la cakap, "sy minat berkomunikasi, bercakap, saya nk jadi cikgu.." ...aku ler paling kejap kena interview....confirm la x dpt UTM ni...hehehe..

Alhamdulillah 2 bulan pas tu dpt surat cop logo UTM ...tapi tawaran buat degree Civil Engineering, kampus kat ITTHO, Parit Raja...emmm punyalah tak happy coz dpt engineering pas tu kat tmpt mana ntah Parit Raja ni...adoiii...nangis2 tapi pegi jugak...nasihat ibu n arwah abah, takkan nk tolak, umur 18 tahun terus wat degree engineering kt IPTA....jimat dah masa...then dlm surat tawaran tu disertakan borang biasiswa Kementerian Pelajaran Malaysia (KPM), if dpt biasiswa ni diwajibkan sambung Masters Edu (sponsor by KPM lagi) then jadi pensyarah kat mana2 politeknik dgn kontrak 8 tahun....tu lah lepas buat degree 4 tahun then terus buat Masters Edu utk 1 setengah tahun, akhirnya aku lapor diri di PSAS pd Februari 2005...cita2 nk jadi cikgu dah tercapai cuma upgrade ckit as pensyarah...

Sejak dh keje tahun 2005, ada ler aku balik melawat KUiTTH0..tu dlm 2 kali...first masa konvo Masters aku, Ogos 2005...masa tu dah keje..syok la balik jumpa akaks n abangs dlm kelas Masters aku (yg sebaya dgn aku dlm kelas ada ler 3 org je kot..yg lain senior yg extend masa degree..hehehe)...then kedua konvo adik aku, Zaleha...tahun 2007 zaman dia dah UTHM...masa ni UTHM dah besar giler bukan cam zaman aku padang jarak padang terkukur....bangga tgk pembangunan UTHM n Parit Raja...huhuhu zaman aku pasaraya Wellward tu la paling canggih kt Parit Raja coz ada eskalator..hehehe

Selain tgk student MSK ni yg membuat aku teringat zaman2 aku belajar dulu bila aku terjumpa semula dgn ex-lecturer aku Prof Dr. Wahid Razally kat International Conference in preparing TVET Educators for The Next Generation (berbelit lidah den ni haa nk menyebutnya)...international conference ni anjuran MOHE, CPSC, GIZ dn mcm2 agensi...aku terlibat dgn persembahan kebudayaan utk mlm dinner...tu..hehehehe Dr. Wahid jadi panel time pembentangan kot...dia ni mengajar aku subjek Highway masa degree then Research Statistic masa aku wat Masters....bagi aku dia ler lecturer paling berkarisma, mengajar pun cool n steady je (walaupun aku tak faham sgt...hehehe)....Tak sangka lak lepas 6 tahun jumpa balik....paling best dia puji persembahan pelajar PSAS mlm tu....dia tak sangka Wawa n Arif tu student aku....nway bukan dia je puji...majoriti sume berpuas hati dgn show team kebudayaan PSAS...ada delegasi dari Jepun asyik merakam je show diorg ni...yang penting HQ JPP n pengarah PSAS puas hati....pdhl diorg x tau apa yg terjadi belakang tabir, baik lah ada my BFF, SJJ (Siti Janariah), my Pengurus Artis (PA) Vun Mimi n team multimedia PSAS n PSA..kat cni aku share few pics n video favourite pd mlm tu...byk lagi video yg aku dah upload kat You Tube

           Hello by Arif Saufi Ahmad
 Arif ni meng'surprise' kan semua orang...tak sangka lak suara dia romantik betul...selama latihan dgn team muzik asli dia cool je..maklumler junior,baru sem 3 berbanding dgn yg lain yg sem 5,sem 7 bagai...so peluang utk dia menyanyi tu kurang ler..asyik2 kena nyanyi lagu cek mek molek jer..dah rezeki dia kali ni utk menonjol coz team muzik asli tak nk ikut..dia je yg setuju...





  2 Insan Bercinta by Arif Saufi Ahmad

Then aku try gandingkan dia dengan DIVA PSAS yang tak yah dikenalkan lagi, Wawa...byk sgt dh video yg Wawa nyanyi aku upload..all time favourite aku bila Wawa nyanyi lagu Yuna, Dan Sebenarnya diiring oleh team muzik asli...tapi gandingan ni ssesuatu yg fresh comel diorg dua ni..ada chemsitry :)







If I Aint Got U by Wawa Rosely

Diva PSAS ni..bagi ler nyanyi lagu apa pun..lagu asli, moden, lau omputeh semua boleh...lagu hindi pun dia nyanyi best..teringat dia karaoke kat kantin Poly Merlimau masa SIPMA 4...terpegun pakcik karaoke tu...sanggup tunggu team PSAS smp 12 tgh mlm la nk berkaraoke dgn kitorang...huhu


Tarian  Asmaradana 
tarian ni diorg koreograf sendiri,1st sbg tarian pembukaan masa Projek Bakti Murni FELDA-KPT 2011. Then untuk pesta konvo, Malam Pesta Karnival Sukan MSP. Masa malam pesta MSP tu ler pengarah PSAS yg baru tgk tarian ni terus dia suka.. untuk International Conference dia request tarian ni...4 kali menari tarian ni..4 kali berubah...asyik2 surprise jer diorg ni...


We're happy family

dgn Azwan Bamandhaj..abg tiri kesayangan team tarian PSAS..hehehe
Team Caklempong
Dekan FPT UPSI, me n Prof. Dr. Wahid Razally (Dekan FPT, UTHM)
Mimi (Senior PA), Ezatie (Junior PA)n my BFF -SJJ
DIVA2 PSAS
Sgt2 best bila terkenang zaman2 muda...so mana2 student yg baru sem 1, hargai lah masa di PSASni..tanpa u all sedari masa tu berlalu dgn cepat...tau2 dah sem 6...so sumbanglah bakat, bakti utk PSAS...join ler sukan ke...join team kebudayaan lagi best!!! u all takkan menyesal sbb kenangan tu tak boleh dijual beli...confirm kt Uni nnt u all tak smpt nk join apa pun hehehe..




3 comments:

  1. Sweetnye.....sweet memory from sem 1 until now....sygnye nk tggl an psas....hehe

    ReplyDelete
  2. aiii saya rasa lagi sayang u all nk tinggalkan PSAS..dari sem 1 tu u all dgn saya :)

    ReplyDelete
  3. congrate...psas the best..time kasih utk puan banyak bersusay payah utk team ni...

    ReplyDelete